De voorwaarden voor 6 % btw bij afbraak en heropbouw

Ga je je woning renoveren of wordt het toch sloop en heropbouw? Heb je een perceel met een bestaande woning, dan kan je na afbraak een nieuwe woning bouwen aan 6 % btw in plaats van het standaardtarief 21 % btw. Zo bespaar je maar liefst 15 %. Dat kan tellen als voordeel wanneer je de opties tegen elkaar afweegt. Ontdek of jij in aanmerking komt voor die 6 %-regeling.
Waarom geldt 6 % btw voor sloop en heropbouw?
De overheid wil oude, energieverslindende woningen vervangen door duurzame, futureproof woningen. Om kopers van een woning hiervoor extra te stimuleren, riepen ze de 6%-btw-regeling in het leven. Dat verlaagt de drempel om voor een energiezuinige nieuwbouw te kiezen.
Voorwaarden voor de woning
Het verlaagde btw-tarief geldt enkel voor de bouw van woningen. Het te slopen pand mag gerust een ander gebouwtype zijn, zoals een garage of een handelsruimte. Je nieuwbouwwoning moet voldoen aan deze voorwaarden:
- De totale bewoonbare oppervlakte van de woning mag niet groter zijn de 200 m². Bij doorverkoop door een aannemer geldt een maximum van 175 m². Voor die berekening worden de binnenmaten (tussen de muren) gebruikt. De badkamer, garage, berging, trappenhal en niet bewoonbare zolder of kelder tellen niet mee in de bewoonbare oppervlakte. Enkel ruimtes groter dan 4 m² met een minimumhoogte van 2 m worden meegerekend.
- Afbraak en heropbouw worden gecombineerd en gebeuren dus aaneensluitend en door dezelfde persoon of vennootschap. Pas op: als de verkoper eerder al een woning op het perceel sloopte en niet de aannemer is die de grond verkoopt, vervalt de 6 %-btw-regel voor jou.
- De nieuwbouw voldoet aan alle overige wettelijke voorwaarden.
Als totaalaannemer realiseert Lapeirre Woningbouw jouw nieuwe thuis of investeringseigendom aan 6 % btw. Inclusief het papierwerk en een piekfijne afwerking.
6 % btw voor je enige, eigen woning
Word de nieuwe woning je hoofdverblijfplaats? Dan kan je aan 6 % btw bouwen, op voorwaarde dat:
- je er minstens 5 jaar gedomicilieerd bent.
- je geen andere woning in volle of naakte eigendom hebt*
Deze voorwaarde wordt voor elke eigenaar afzonderlijk beoordeeld. Zo kan het zijn dat de éne partner het btw-tarief van 6% heeft en de andere 21%.
*Uitzondering: je was tijdens de bouw gedomicilieerd in een woning in jouw eigendom en je verkoopt die uiterlijk 31 december van het jaar dat volgt op de ingebruikname van je nieuwbouw.
Bouwen voor verhuur aan 6 % btw
Ook als investeerder* kan je, in bepaalde gevallen, genieten van dit fiscale voordeel. Het hangt af van hoe je de woning gaat verhuren. Bouwen aan 6 % kan als:
- de woning gedurende 15 jaar wordt verhuurd in het kader van sociaal beleid
- de woning bestemd wordt voor langdurige verhuur van 15 jaar, aan een privépersoon die er zijn domicilie heeft
*Vennootschappen én particulieren
Slechts een deel van het verhaal
Een verlaagd btw-tarief maakt een aanzienlijk verschil voor je budget. Of beter gezegd: geeft je meer mogelijkheden binnen hetzelfde budget. Toch mag dat nooit de enige reden zijn om voor afbraak en heropbouw te gaan in plaats van woningrenovatie. Ook de technische staat van de woning, de mogelijkheden van het perceel en de gewenste energieprestaties spelen een rol. Een combinatie van al deze elementen laten je de knoop tussen verbouwing of nieuwbouw correct doorhakken.
Gaan voor renovatie of heropbouw?
Twijfel je nog tussen renoveren of slopen en nieuwbouwen? Onze bouwadviseurs kijken graag met je mee. Voor of na de aankoop van je woning. We brengen de mogelijkheden, de kostprijs en eventuele fiscale voordelen of premies in kaart. Zo maak jij de beste keuze voor je nieuwe thuis.


